søndag den 8. november 2015

Elefanthuer

Vi er jo kommet ind i den kolde tid, og da min datter er kommet i dagplejealderen, skal hun da have en god hue. Og da jeg faldt over Lutter Idyls elefanthue i ribhækling var jeg forelsket.


Jeg ændrede dog lidt på opskriften, så huen blev hæklet i et stykke. Samt at det ikke kun er åbningen ved ansigtet, der er hæklet med en mindre nål, men også de 6.-10. nederste masker ved halsen, for at snævre den lidt ind.
Det viste sig dog at huen gav sig, så den smuttede op i nakken og ned i panden på hende.


Til den næste hue lavede jeg ti masker med mindre nål, til bedre indsnævring.
Derudover tilføjede jeg en skulder del, lige som på Mille 1000fryds hæklede halsedisse. Samt øgede den sidste tredjedel med 2x3 masker, i stedet for 2x2 masker, for et pixiehuelook ala Marie Blogs strikkede pixiehue.
Denne hue er lavet til min venindes dreng, og er for stor til min datter. (Jeg håber den passer ham, her er min datter model.)


Jeg kan godt lide at den går godt ned i for og bag, men hvis skulder delen er samme antal maske hele vejen rundt, så går den ud over skulderen på hende, og vil irritere i ærmerne. Så til den tredje hue, blev skulderdelen kortere ved skuldrene end ved for/bag. Derudover gjorde jeg halsdelen lidt kortere og øgede huen med 2x3 masker på halvdelen af huen for mere pixielook. Desuden lavede jeg færre rækker for at kompensere for at huen udvider sig.


Disse huer er hæklet i et stykke og er samlet midtfor. Jeg overvejer dog med et fjerde forsøg, hvor huen hækles i to stykker, der er samlet midtfor og midtbag. Stykkerne skal så hækles fra midtbag, for at undgå de huller der opstår ved udtagning, men som ikke opstår ved indtagning. Men det må vente til næste år. :)



3 kommentarer:

  1. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  2. Kan jeg få mønster af den i blå lilla pixi hue gunnark2@gmail.com

    SvarSlet
  3. Hej. Søger en nem strikkeopskrift på Pixi hue str. 2 år.

    SvarSlet